tisdag 2 december 2008

Dålig information SRV!

Sopbolaget SRV och återvinningsföretagen har bestämt att man numera, från den 1 november, ska slänga konservburkar i platsbehållarna vid återvinningsstationerna och inte i de tunnor som finns i anslutning till hushållen. Övrig metall ska dock slängas i den senare fortfarande. Men hur ska man som fastighetsägare, bostadsrättsinnehavare eller hyresgäst veta detta? Jag har ju inte sett någon information. Att jag råkar veta det beror på att vi har haft frågan som ett ärende i kommunstyrelsen.

Förändringen tycker jag ändrar på en princip ännu mer, nämligen att det ska vara lätt att lämna sina sopor. Nu blir det ytterligare en typ av avfall som man måste bära eller köra iväg, i värsta fall flera kilometrar, för att bli av med dem. Jag tycker att det är hög tid att hushållsnära källsortering införs i Botkyrka!

2 kommentarer:

Martin Hall sa...

Låter som att det finns en poäng i det som skrivits. Särskilt ifall det där med brist på information från SRV är sant!
Borde det inte vara en skyldighet för återvinningsbolagen att rapportera om sådana bestämmelser?
Jag menar... hur ska man veta vad som bestämts ifall ingen på något sätt ger ut någon information?

Lars sa...

Jag håller med Dig Martin och jag vet också att ni har stora problem med återvinningsstationerna i Alby då det ofta är smutsigt runt dem.