tisdag 10 mars 2009

Det kortsiktigt bekvämma i att säga nej

Ibland är det många politiker som gör till sin grej att säga nej till allting. Jag har i bland blivit beskylld av andra för att jag skulle säga nej till allt. Det är fle för det mest säger jag nej till sådant som kommunen vill pyssla med, främst upplevelsenäring, och som bekostas av kommunala pengar, men inte hör till kärnverksamheten. Men mycket säger jag till och tycker att det är bra. Detta gäller t ex nyproduktion av bostäder. Kommunen måste utvecklas och få nya skattebetalare och då behövs nya bostäder.

Tyvärr dras vi med två partier i kommunfullmäktige som älskar att säga nej till allt. Det är dels det lokalpopulistiska Tullingepartiet som vill lägga en död hand över Tullinge där allt ska förbil som idag. Sedan är det det högerpopulistiska Botkyrkapartiet (nu kommer de att skriva på sin blogg att jag är dum som säger det om dem) som är emot allt och som tror att det är något skumt med allt vad kommunen företer sig.

Tyvärr kan man ibland dra kortsiktiga vinster genom att gå emot allt nytt. Grannar gillar i allmänhet inte att det byggs nära dem. Men ska kommunen långsiktigt utvecklas behövs det förändring och etablering av såväl nya bostäder som företag.

Inga kommentarer: