onsdag 15 april 2009

Semestra inte i icke demokratiska stater

Under de senaste veckorna har det varit oroligt i Thailand. Ett av svenska folkets semesterparadis. Själv har jag aldrig haft någon större lust att åka till Thailand. Det har hela tiden funnits uppenbara brister på demokrati i landet vilket får mig som liberal att tänka mig för att åka till ett sådant land. Jag kan lika lite tänka mig att åka till Cuba av samma anledning och jag har svårt att tänka mig att resa till Kina så länge som de politiska rättigheterna för befolkningen är satta på undantag. Jag hade resonerat på samma sätt på 70-talet om jag hade kunnat åka till Spanien eller Portugal då medan högerregimerna fortfarande fanns kvar där.

I många av dessa icke demokratiska länder finns det också andra vidrigheter som man bör ta avstånd ifrån genom att inte turista i dem. T ex när det gäller sexhandel och barnarbete.

Inga kommentarer: