torsdag 22 januari 2009

Kommunens korvkioskterror

I en bok som jag fick innan jul och som är skriven, av förre kommundirektören Sven Ivar Jansson (Mina minnen från Botkyrka), kan man läsa om att det på 1970-talet fanns en stiftelse i kommunen för hjälp till partiellt arbetsföra. Syftet med detta var gott. De som hade någon form av funktionshinder skulle få jobb.

Det tragiska var emellertid att kommunen genom denna stiftelse subventionerade ett antal kiosker i kommunen som gjorde det mycket svårare för någon helt fristående att slå sig in på marknaden. Kommunens kiosker skulle gå först

Jag trodde sådan behandling hörde till det förgångna, men nej. En Thaiservering i kioskform som idag är belägen i Solbo och som nyligen renoverats ska bort enligt ett förslag. Man vill inte förlänga ett tillfälligt bygglov och då får rörelsen vackert flytta på sig utan att kommunen bryr sig om vad som händer. Skamligt kommunen!

2 kommentarer:

sakine sa...

Tråkigt exempel, men vanligt dessvärre.

Såg också att vänner från gröna huset på Facebook skulle på möten om miljonprogrammen. Nya knasprojekt??

Bör man bli rädd?

Lars sa...

Jag vet inte vad de ska göra, men man måste alltid hålla varningsflaggan i topp. Hör av mig om jag får veta något.