onsdag 14 januari 2009

Uppföljning av datahaveriet

Måndagens datastopp i kommunen innebar följande interpellation från mig som jag satt ihop med hjälp av min politiske sekreterare, Moa Rasmusson

Folkpartiet Liberalerna
i Botkyrka



2009-01-13

Interpellation till Kommunstyrelsens ordförande angående kommunens IT och Webbplats

Måndagen den 12 januari låg kommunens intranät SMART nere i flera timmar. Detta innebär att många av kommunens anställda inte har möjlighet att sköta sina arbetsuppgifter. Detta kan man se som ett slöseri med arbetskraften och därmed med våra gemensamma skattemedel. Dessutom är det inte första gången som kommunens IT-system drabbas av långa avbrott.

Företaget Sitescanner har dessutom gjort en undersökning som visar att flera kommuner har problem med sina webbplatser. Undersökningen placerar tyvärr Botkyrka kommun på en av bottenplatserna. När undersökningen gjordes under fyra månader hösten 2008 så låg Botkyrkas webbplats nere under 160 timmar dvs. nästan en hela vecka! Det var det näst sämsta resultatet i Sverige bara Skellefteå hade sämre resultat. Våra grannkommuner Salem och Huddinge hade störningar i bara 1,0 respektive 0,8 timmar under samma tid.

Idagens samhälle är det av stor vikt att IT-systemen är tillförlitliga inte minst i krissituationer. Vi har från Folkpartiets sida tidigare framfört våra synpunkter på kommunens IT-lösningar och fått svaret att vi jobbar på problemen men inget verkar hända.

Med hänvisning till det ovan anförda skulle jag därför vilja ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande.

Hur stor är kostnaden per timme då kommunens intranät (SMART) ligger nere?

Vad görs för att förbättra kommunens IT och tillförlitligheten på kommunens webbplats?


Lars Johansson (fp)

Inga kommentarer: