fredag 9 maj 2008

Europadagen och clownnäsor

Idag är det Europadagen. Jag tycker att den är värd att fira. När jag jobbade på Folkpartiets riksdagskansli uppmärksammade vi alltid Europadagen genom seminarier och andra arrangemang. Det var alltid roligt att då i början av 2000-talet få lyssna till våra duktiga Europapolitiker Marit Paulsen, Cecilia Malmström och Olle Schmidt. Europadagen för mig är fin påminnelse om det Europeiska samarbetet och om fred.

I år 2008 sitter jag och jobbar i Botkyrkas kommunalhus. På kommunens flaggstänger finns ingen Europaflagga uppsatt trots att kommunfullmäktige har fattat beslut om att Europaflaggan ska användas vid internationella besök och andra högtidsdagar.

I Botkyrka firar vi istället idag clownnäsans dag!!! Kommunen tillsammans med clowner utan gränser ska ha en parad från Sergels torg till Kungsträdgården. Besökare förväntas skänka pengar till internationell clownverksamhet och om man vill kan man få köpa en alldeles egen clownnäsa!

Jag tycker att detta arrangemang (eller event som man ska säga om man är modern) visar på vänsterstyret i kommunens prioriteringar. Bröd och skådespel till folket samtidigt som de gamla i Botkyrka inte har rätt till ett eget rum inom äldreomsorgen.

Inga kommentarer: