torsdag 8 maj 2008

Rädslan för privatiseringar

I DN kan man idag läsa att fackförbundet SEKO låtit göra en undersökning somvisar på att svenska folk är motståndare till utförsäljningar av bla Posten, SJ och Apoteket. Som sann liberal är jag motståndare till att staten ska äga bolag och ser gärna att regeringen säljer ut fler bolag. Det sorgliga med undersökningen är att många vill slå vakt om Apotekets monopol. Posten och SJ har ju i alla fall konkurrens av andra aktörer men det har inte Apoteket.

Jag har sett reportage när folk, framförallt pensionärsorganisationen PRO, demonstrerar för att Apoteket ska förbli orört. Jag undrar hur man kan försvara Apotektet som det ser ut idag. Går jag förbi Apoteket i Tumba innan det öppnar kl 10.00 så står där horder av folk som köar så att man snarare tror att det är biljettsläpp för en rockkonsert. Likaså när man väl är inne på apoteket då är kön till kassan 15 meter lång. Är det detta system som Apoteksmonopolkramarna vill försvara.

Hoppas innerligt att regeringen törs bryta upp detta monopol som vi snart är ensamma om i Europa. Att receptfria läkemedel ska kunna få säljas i andra affärer än apotek är en självklarhet för mig. Idag finns ju den möjligheten redan för de som bor i glesbygden där ICA eller Konsum har ett skåp med alvedon m.m. vid kassan. Ge oss som bor i storstan också den möjligheten.

Inga kommentarer: