torsdag 29 maj 2008

Mälartinget

Jag har varit på Mälarting i Uppsala under två dagar anordnat av Mälardalsrådet. Politiker och tjänstemän från hela Mälardalen träffas för att diskutera i Mälardalen . Vi har varit på seminarium träffats i partigrupper m.m. Jag har varit med på tinget under några år och kan säga att i år var det det bästa tinget hittills. Bra seminarier med bra inbjudna gäster (bla folkpartisten Anders Johnson). Det är alltid roligt att få träffa andra folkpartikompisar vid dessa tillställningar.

Men den stora frågan är har vi nytta av en förening (ja det är faktiskt en förening) som Mälardalsrådet. Det beror på vad vi anser att rådet ska ta upp för frågor. Inom trafikpolitiken tycker jag att rådet har fyllt en funktion bla genom att gemensamt agera för Citybanan. Men i övrigt är det svårt att se hur rådet ska kunna agerat kraftfullt i olika frågor. Finner inte rådet sin roll är risken stor att det bara blir ett organ där politiker och tjänstemän träffas då och då för att ha trevligt.

Nu ska jag iväg till kommunfullmäktige. Hoppas att vi lyckas återremittera sossarnas förslag om byggandet av ett statsnät i kommunen. Jag tycker att det är ett totalt onödigt förslag.

Inga kommentarer: