söndag 18 maj 2008

Politikens hjältar fritidspolitikern

Jag har förmånen att jobba med politik på heltid, men det skulle aldrig gå om vi inte i Folkpartiet i Botkyrka hade haft alla våra trogna fritidspolitiker. Det är en hel rad medlemmar som lägger mycket arbete på att sitta i en nämnd eller styrelse.

Tyvärr blir allt fler ointresserade av att ta ett politiskt uppdrag. Det är att beklaga. Vill ingen bli fritidspolitiker så är risken stor att allt fler har politiken som sitt enda levebröd. Jag tror att det är dags att avmystifiera fritidspolitikern och förklara att det inte är så farligt att ta ett politiskt uppdrag. Har man ett nämnduppdrag så är det en kväll i månaden som man har sammanträde plus att man helst bör gå på partiets gruppmöte också. Dessvärre är det svårt att få personer som vi inom partiet vill att de ska ta ett uppdrag att förstå detta. Det är för jobbigt, jag har inte tid får man höra. Detta är jättetråkigt att höra.

Tänk om t ex några av de som flera gånger i veckan står och beklagar sig med de andra föräldrarna på sina barns idrottsträningar över den förda fritidspolitiken istället aktivt tog ett politiskt uppdrag och faktiskt försökte påverka det man är missnöjd med. Det är inte så krångligt som media och vissa andra politiker gör gällande att vara politiker. Resultatet blir att de politiska uppdragen koncentreras till ännu färre och då är chansen att ens missnöje kvarstår ännu större.

Tillsist vill jag också klaga på vädret. 4,5 grader och regn inget man frivilligt ger sig ut och cykla i. hade tänkt cykla runt sjön Aspen annars. Får nöja mig med Girot på Eurosport i eftermiddag istället!

Inga kommentarer: