tisdag 29 juli 2008

SJ´s prissättningsprinciper

Under flera år har jag hört av andra om SJ´s minst sagt konstiga prissättningar på sina biljetter. Efter att skaffat biljetter hos SJ ett par gånger under de senaste månaderna är jag beredd att hålla med.

I maj skulle jag åka till Uppsala. En biljett från Flemingsberg till Uppsala kostade 61 kr. Om jag hade valt att åka ett par mil norrut dvs närmare Uppsala till Upplands Väsby och klivit på samma tåg där så hade biljetten kostat 123 kr!

I oktober ska jag åka på ett partiarrangemang i Sundsvall. För att spara pengar vill jag boka biljetter så tidigt som möjligt eftersom jag tror att de är billigare då. Kollade detta i juni månad. En enkel resa med tåg till Sundsvall från Stockholm kostade då ca 1300 kr! En flygbiljett samma sträcka kostade drygt 300 kr! Som tur var bokade jag inget utan väntade tills igår och då har det magiska hänt hos SJ att det är mindre 90 dagar kvar tills jag ska åka och då kostar en resa Stockholm-Sundsvall 200 kr tur och retur!!! Det finns ingen logik i prissättningen. En enkel till Sundsvall ca 40 mil kostar mindre än en enkel från Upplands Väsby till Uppsala (ca 4 mil).

Jag vill dock ge lite beröm till SJ. Man kan faktiskt boka exakt den plats man vill sitta på i tåget utan extra kostnad, och det är bra.

Inga kommentarer: