torsdag 13 augusti 2009

Jag en miljöbov?

Jag har köpt en ny bil och jag är en miljöbov eller? Nu ska ju alla köra gasbilar eller biogasbilar i värsta fall går det väl med en miljödiesel också. Jag har gått emot strömmen och köpt en bensindriven bil också och jag tänker inte skämmas över det.

Det beror ju också lite på vilken typ av bil jag kör. Jag har nu köpt en liten Skoda med en liten motor, men med dock ungefär samma effekt, som släpper ut betydligt mindre växthusgaser än min förra bil som ändock bara var fyra år gammal. Utsläppen är så låga så att bilskatten blir 25% lägre per år. Dessutom är den motorn också bensinsnål så att man kommer 13 mil längre på samma tank!

Vad lär man sig av detta? Jo att visst är det bra om man kan köra på något miljövänligt drivmedel, men även bilens och motorns storlek är av avgörande betydelse för om bilen smutsar ner mindre.

Inga kommentarer: