torsdag 21 oktober 2010

Ilskan utmynade i en interpellation

INTERPELLATION

2010-10-21



Interpellation till Kommunstyrelsens ordförande angående Filmproduktion som kommunalt kärnområde



På kommunens intranät kunde man den 20 oktober läsa att Botkyrka kommun anställt en egen filmutvecklare som ska locka fler filmaktörer till kommunen.



Jag ifrågasätter starkt om det faller under de kommunala kärnområdena att ha en speciell tjänsteman som ska locka filmaktörer till kommunen. Det är självklart att vi ska ha en näringslivschef i kommunen som lockar företag inom alla branscher till kommunen. Men att med skattepengar ha en person avdelad som ska locka till sig aktörer i en bransch som i princip alltid går med förlust är förkastligt.



SVT´s program ”Uppdrag Granskning Kultur” visade i ett program som sändes 2010-09-21 det tveksamma i den kommunala ekonomin runt det allmänt hyllade ”Film i Väst”. I programmet sades att filmsatsningar bara kostar pengar för kommunen och ger mycket lite i intäkter även för den lokala företagssfären.



Med största sannolikhet gäller detsamma i Botkyrka med kommunens engagemang i regional filmproduktion. Jag kan redan på förhand veta att i svaret på interpellationen så kommer argumentet vara att man satsar på filmutveckling för att Botkyrka ska uppfattas som spännande, sticka ut och för att kommunen ska hamna på kartan. Ord som återfinns i många kommunala dokument nuförtiden.



Samtidigt talar företrädare för kommunen vitt och brett om att vi måste rationalisera och skära ner i den kommunala verksamheten, gärna med hänvisning till alliansregeringens politik. De röd/gröna på riksnivå lovade i valrörelsen tidigare i år att flera miljoner skulle satsas på det som kallades kärnan i välfärden. Jag tror inte att det då menades att film skulle gå före vård och omsorg i prioritering.



För mig och Folkpartiet blir kommunen spännande först den dag då vi kan läsa på kommunens intranät att ett antal nya förskolelärare, lärare, eller personal inom äldreomsorgen anställts för att värna välfärden. Eller för att ta ett exempel från kultur- och fritidsområdet att ishallarna kan ha öppet som vanligt igen och inte tvingas öppna senare på säsongen pga besparingar.



Med hänvisning till det som anförs ovan vill jag frågor kommunstyrelsens ordförande:



1. Anser Du att filmutveckling kan anses falla inom den kommunala kompetensen?



2. Vilka omprioriteringar har fått göras i budget för att få utrymme att anställa en filmutvecklare?



Lars Johansson (FP)

3 kommentarer:

Ulf Gustafsson sa...

Låter som en vettig reaktion. Kommunen har redan flera filmsatsningar (Fanzingo, Filmbasen, Xenter), kulturbudgeten borde satsas på att utveckla redan befintliga verksamheter.

Unknown sa...

Hej Lars, välkommen att kontakta mig om du vill veta mer om mitt tidsbegränsade uppdrag. En viktig del handlar om att stärka verksamheten för kommunens egna barn och unga. Tel 0727-406180

@Ulf: Det är i första hand redan befintliga film- och medieverksamheter (t ex Fanzingo, Filmbasen, Xenter men även pedagogisk verksamhet i förskola, skola, Kulturskola och fritidsgårdar) och kommunens åtagande i dessa som jag ser över.

Unknown sa...

Hej igen, hela mitt namn registrerades inte i min kommentar:

Ulf Andersson-Greek
Filmsamordnare, Botkyrka kommun