måndag 28 februari 2011

IT-systemet fungerar för dåligt i Botkyrka kommun

IT-systemet i Botkyrka utmärker sig i negativ riktning. Det fick mig att idag väcka följande interpellation.




INTERPELLATION

2011-02-28



Interpellation till Kommunstyrelsens ordförande angående långvariga avbrott i kommunens IT-system



Lördag, söndag och halva måndagen. Åtminstone så länge låg kommunens IT-system nere den sista helgen i februari dvs den 26-28 februari. Detta är helt otillfredsställande. Visst det var avbrott under huvudsakligen en helg, men kommunen måste ändå ha ett tillförlitligt IT-system. Vi skulle aldrig acceptera om elförsörjningen eller telefonnätet inte fungerade under så här pass lång tid.



I bakhuvudet ska man också ha att så sent som den 24 januari i år låg IT-systemet nere i åtminstone fyra timmar.



I en interpellation i början av år 2009 så tog jag upp problemet med de allt för ofta återkommande dataavbrotten i kommunen och dess konsekvenser bla i form av kostnader som uppstår när de anställda hindras att utföra sitt arbete pga inte fungerande IT. Det lovades då att det skulle bli bättre, men enligt min uppfattning är det inte så. Avbrotten har fortsatt.



Vi kan aldrig helt gardera oss mot avbrott i IT-systemen men när det gäller en så samhällsviktig funktion som en kommuns IT-system så måste avbrott i dessa vara så få och korta som möjligt.



Med hänvisning till det som anförs ovan vill jag ställa följande fråga till kommunstyrelsens ordförande:



1. Hur arbetar kommunen för att minimera antalet avbrott i kommunens IT-system i framtiden?



2. Anser Du att det är acceptabelt att kommunens IT-system ligger nere i flera dygn utan att problemen löses?



Lars Johansson (FP)

Inga kommentarer: