tisdag 8 februari 2011

Spår på längden och tvären

När ny kollektivtrafik diskuteras i Stockholms län så är fixeringen vid nya tvärförbindelser på spår ofta högt på angendan som något som kan lösa månag problem inom lokaltrafiken. Ofta är det dock inte lönsamt att bygga spår i tvärtrafiken långt ut från Stockholms innerstad. Befolkningen är för liten och de flesta reser in mot centrum.

Just spårkapaciteten in mot centrala Stockholm förtjänar att diskuteras mer. Visst byggs en ny pendeltågstunnel i form av Citybanan under centrala Stockholm som ska öka kapaciteten. Men räcker det? Vi kanske behöver fler spår i övrigt också.

Jag har sedan snart en månad tillbaka börjat åka pendeltåg igen flera dagar i veckan och det är förseningar nästan varje dag. Och man kan inte bara skylla på väder och vind. Nej oftast är det helt enkelt att det är trångt på spåen. Från Stockholms Central går det t ex ett pendeltåg var fjärde minut söderut, och då räcker inte spåren till även med en Citybana. Resten av nätet måste också få bättre kapacitet. Längre tåg är en lösning, men det kräver längre perronger. Tvåvåningståg är en annan lösning. Klart är att trafiken på längden måste flyta innan vi kan bygga ut på tvären.

Inga kommentarer: