fredag 13 juni 2008

Stadsnät

Det ska byggas ett s.k. stadsnät i Botkyrka. Naturligtvis är det kommunen själv genom ett nytt kommunalt bolag som heter Botkyrka Stadsnät AB som ska hålla i utbyggnaden. Jag och Folkpartiet hade gärna sett att någon privat entreprenör hade fixat detta och inte kommunen om man nu ska ha ett stadsnät.

Om man ska ha skriver jag för att marknaden själv hade kunnat avgöra om det behövs. Det finns trådlösa nät vi surfar med mobilen osv. Varför ska vi då satsa pengar på att gräva ner kabel? Dessutom är stadsnätsbolaget ett dotterbolag till Botkyrkabyggen så det blir dess hyresgäster som är mer och pröjsar utbyggnaden.

Min grundgissning är att stadsnätet ska komma till för att kommunens egen datakapacitet ska bli bättre (de är under all kritik idag). Och visst verkar det så. Stadsnät ska dras till, förutom Botkyrkabyggens hus, till kommunala inrättningar. Övriga kommuninvånare får vackert betala anslutningskostnader som kan bli mycket höga om man inte råkar bo i närheten av en kommunal inrättning. Själv bor jag vägg i vägg med ett dagis och skulle därmed komma billigt undan medan min moderata kompis Jimmy råkar bo några hundra meter längre bort från dagiset och därmed drabbas av en högre kostnad. Jag tycker att det går lika bra att använda de befintliga IT-näten som finns i avvaktan på ny teknik på marknadens villkor!

Inga kommentarer: