onsdag 3 december 2008

Modefluga i spårtrafiken

Min partivän Peter Siebert var häromdagen på ett seminarium om den regionala utvecklingsplanen (RUFS) i landstingshuset i Stockholm. Naturligtvis diskuterades det där framtida kollektivtrafiklösningar, och som vanligt fanns det en hyllningskör till dagens modefluga när det gäller spårtrafik spårbilen.

Peter menade på att i många läge kan det vara bättre att förlänga och bygga ut tunnelbanan istället för att bygga nya spår för spårbilar eller för den delen spårvagnar. I Botkyrka skulle man t ex kunna bygga ut tunnelbanan från Alby till Tumba och därmed knyta ihop den med pendeltågssystemet. Men dessa tankar avfärdas direkt från de som vet som för dyra. Jag förstår inte det. En tunnelbana i ytläge blir väl inte dyrare att bygga än en spårvagn och vad kostar spårbilar som än så länge endast finns i tankevärlden?

1 kommentar:

Martin Hall sa...

Förbättrad kollektivtrafik mellan Alby och Tumba... det vore något bra! Ska man ta sig från Alby till Tumba i nuläget så tar det runt 10-15 minuter med buss. Iof. är inte det så himla farligt, men skulle man eventuellt missa bussen så måste man vänta minst en halvtimme på nästa, och då dröjer det så mycket som 40-45 minuter att ta sig till Tumba. Så, för mig låter det iaf. bra. Vad gäller priser och sånt... det är jag inte så värst insatt i, men det låter bra ändå!