måndag 14 september 2009

Ny interpellation

Interpellation till kultur- och fritidsnämndens ordförande angående Tumba bibliotek som medarrangör av politiska arrangemang

Enligt en annons i tidningen Mitt I Botkyrka/Salem, ett flygblad som jag fått del av (bilaga) samt affischer på anslagstavlor runt om i kommunen så anordnades ett föredrag den 15 september i biblioteket i Tumba med rubriken ”Försvara tryck- och yttrandefriheten” – En oberoende granskning av Tryck- och yttrandefrihetsberedningen. Föredraget hölls av professor Sverker Gustavsson. Mer info om mötet finns på föreningens hemsida:
http://www.nejtilleu.se/botkyrka/index.htm

Jag är den förste att försvara tryck- och yttrandefriheten, men som arrangör till mötet anges Folkrörelsen Nej till EU-Botkyrka och Tumba bibliotek. Folkrörelsen Nej till EU-Botkyrka får gärna ordna denna typ av möte och hyra in sig på biblioteket för att hålla mötet. Det är dock enligt min uppfattning direkt olämpligt att en kommunal enhet, i detta fall Tumba bibliotek, står som medarrangör för arrangemang tillsammans med en organisation som har en klar politisk inriktning.


Med hänvisning till det som anförs ovan vill jag fråga kultur- och fritidsnämndens ordförande:

Tycker Du att en kommunal enhet som Tumba bibliotek ska stå som medarrangör för ett arrangemang som har en organisation med ett tydligt budskap som arrangör?

Är Du beredd att vidta åtgärder så att denna typ av händelser inte återupprepas?


Lars Johansson (FP)

Inga kommentarer: