måndag 10 november 2008

Spårbilsförvirring

Spårbilar har jag skrivit om på denna blogg tidigare och jag tycker fortfarande att det är något onödigt att satsa på i kommunen. Detsamma säger många av mina partivänner runt om på Södertörn såsom t ex min kollega i Södertälje, Mats Siljebrand som skrivit en utmärkt interpellation med rubriken "Spårtaxi - var god dröj". Mats tar bla upp i sin interpellation hur centrala Södertälje t ex området runt St:a Ragnhilds kyrka kommer att förvandlas till en rangerbangård om spårtaxi byggs.

Statens institut för kommunikationsanalys, SIKA, har dessutom rört till begreppen kring spårbilar då man pläderar för ett system på regionalbasis som mer liknar spårvägar. Dessutom vet vi fortfarande inte mycket om hur spårbilar/spårtaxi fungerar i praktiken då de inte finns någonstans och frågan är var de kommer att byggas. När jag besökte Arlanda för en dryg månad sedan sade representanter för Luftfartsverket att inte ens där finns det underlag för någon spårbilsslinga.

Inga kommentarer: