fredag 5 september 2008

Ämbetsmannaväldet

Titeln på dagens inlägg har jag "stulit" ifrån den förre folkpartistiske riksdagsmannen Hans Lindblads bok med samma namn (Ekerlids förlag) 2002. Hans är en klockren liberal och frisinnad debattör som jag beundrar. Vad har nu Hans Lindblads bok med min blogg att göra?

Ju igår fick jag höra att man har stora bekymmer i så väl Haninge som Huddinge kommun då deras kommundirektörer ska sluta och nu finns oron över att man inte ska hitta någon bra ny. Jag frågade mina kollegor från dessa kommuner om man inte funderat på att avveckla tjänsten som kommundirektör då jag inte anser att den behövs. Den som fått mig på dessa tankar är Hans Lindblad med sin bok.

Han anser att kommundirektörer, eller ännu värre kommunchefer, är en funktion som poppat upp under de senaste årtiondena som bevis på att den kommunala byråkratin tar över politikernas roll allt mer (i Södertälje finns det tom två kommundirektörer). Vad ska en kommundirektör basa över egentligen? Förvaltningarna har sina chefer och för den centrala kommunledningen finns ju kommunstyrelsens ordförande och en chef för det centrala kansliet. Kommundireköter är dessutom oavsättliga i val, till skillnad från oss politiker. Dessutom har de ofta dubbelt så mycket betalt som ett kommunalråd, men slipper ändå att ta det yttersta ansvaret.

Jag tror att alla politiker, inklusive folkpartister, måste fundera på om all kommunal byråkrati måste finnas. Om alla Sveriges kommundirektörer avvecklades är jag övertygade om att det skulle bli mer resurser till basverksamheten inom omsorg och skola!

1 kommentar:

Lars-Erick Forsgren sa...

Visst, det borde man fundera över.
Men FRA-debatten och Hans Lindblads artikel - artiklar väcker ju mängder av frågor om demokratins ställning i dagens Sverige.

tycker den först pol sekr som Botkyrka-fp hade.