tisdag 30 september 2008

Företagsklimatet igen

Jag har ju som säkert många vet engagerat mig i frågan om ett bättre företagsklimat i kommunen. Att Botkyrka rankas på plats 233 av Sveriges 290 kommuner är inte bra. Majoriteten tycker som vanligt att allt är bra i kommunen.

Det var därför trevligt när jag igår var på ett lunchseminarium som företagarna i Botkyrka hade ordnat. Där fick vi höra att deras synpunkter i mångt och mycket stämmer överens med mina. Det stora problemet är att kommunen håller på att pyssla med många saker som det privata näringslivet hade kunnat göra lika bra eller bättre. jag tänker t ex på städning, snickeri, bilverkstad och en massa annat som ligger under servicenämndens domän. Företagarna ser gärna att kommunen konkurrensutsätter denna verksamhet och jag instämmer.

Vi fick också höra att företagarna, precis som många andra, tycker att kommunen har en urusel och komplicerad hemsida. Jag kan bara instämma i detta.

Inga kommentarer: