måndag 6 oktober 2008

Ett bra partiråd

Folkpartiets partiråd, som jag deltog på under fredagen och lördagen fattade många bra beslut. Som Ni ser så har jag lagt upp en ny profilbild på mig själv tagen på partirådet (foto: Gunnar Andrén).

Under fredagen så antog vi det nya integritetsprogrammet med bla den infekterade FRA-frågan, som nu inte är så infekterad längre efter regeringens nya förslag. Men denna rapport innehöll också många andra bra förslag såsom stopp mot överutnyttjande av kameraövervakning, åtgärder mot nätmobbing m.m.

Den stora diskussionen under fredagen handlade istället om integrationspolitik och då speciellt ett förslag från några ombud från Stockholms stad som ville utreda frågan om ett ev. förbud mot religiösa symboler i skolan. Dessbättre avvisade partirådet detta förslag med en mycket stor majoritet. Det är ett dumt förslag. De som lade förslaget sade att det är slöjor som man vill förbjuda barn att bära i skolan. Men ska man ha med alla symboler så kommer även kors och andra religiösa symboler att finnas med. Jag höll två inlägg emot ett sådant förbud.

På lördagen antogs så vårt nya klimatprogram. Detta innehåller bla krav på en utbyggnad av kärnkraft men också satsningar på förnybar energi såsom t ex vindkraft.

I allt kändes partirådet bra och vår politik har blivit ännu bättre efter det.

2 kommentarer:

Emma sa...

Kikade in här och vill bara lämna lite fotspår efter mig :)

Lars sa...

Alltid kul med alla som är inne och lämnar en kommentar.

Lars